logo

Kiedy odeszła, 4 października 2009 roku, prezydent Argentyny ogłosił trzydniową żałobę. Status Mercedes Sosy w Ameryce Południowej nie ma sobie równych. Pieśniarka była ambasadorką muzyki kontynentu, Mercedes Sosa, Quechua, Victor Jara, Pablo Neruda, Ernesto Sabato, Tucuman, nueva cancion, Ameryka Południowa, canta latina, Kuba, Lenin, rewolucja, Związek Radziecki, pampa, Argentyna, junta wojskowa, demokracja, głos, śpiew, pieśń, hymn, Malwiny, Falklandy, Solo le pido a dios, La Maza, La Negra, Luciano Pavarotti, Sting, Joan Baez, Shakira, Caetano Veloso czy Joan Manuel Serrat, Lila Downs, Julieta Venegas, Calle 13, Charly García, Fito Paéz, Caetano Veloso, Nana Mouskouri, Francis Cabrel, Martha Argerich, Silvio Rodriguez, Pablo Milanes, Violetta Parra, Milton Nascimento, Leon Gieco, Silvio Rodriguez, Gracias a la vida, Atahualpa Yupanqui, Kaplica Sykstyńska, Fabian Matus, Msza Kreolska, Missa Crilla, Ariel Ramirez, Carnegie Hall, Alfonsina y el mar, El tiempo pasa, folklor, poezja, poetyckie teksty, cenzura, emigracja, Paryż, Madryd, prawa człowieka, prawa kobietodegrała kluczową rolę w popularyzacji nueva canción – pieśni zaangażowanej, której autorom zamykały usta wojskowe junty. Przez cztery dekady wykonywała utwory najlepszych twórców w świecie – od Carnegie Hall po Kaplicę Sykstyńską. Obdarzona wielkim głosem i wielkim sercem, miała poczucie misji. W każdym miejscu jej przejmujący śpiew nagradzany był owacjami na stojąco. Ale nie tylko śpiew nagradzano w ten sposób - także jej niezłomną postawę, nieugiętość, działalność w obronie praw człowieka.

Nikt chyba nie zrobił tyle co ona dla popularyzacji folkloru Ameryki Południowej. Wprowadziła go „na salony”. Mercedes Sosa była jedną z prekursorek czerpania muzycznych inspiracji z muzyki indiańskiej. Mieszała także najróżniejsze gatunki, które na pierwszy rzut oka nie pasowały do siebie. Ona jednak potrafiła doprowadzić do fascynujących połączeń tanga z muzyką sakralną, rocka z folkiem, rytmów brazylijskich z argentyńskimi.

Mercedes Sosa jest taką artystką, której jeśli raz zacznie się słuchać, pozostaje się jej wiernym. Należy do tych, którzy nie przemijają z modą. Jest wieczna.

"Przeżyła swoje 74 lata w pełni - powiedział dziennikarzom syn Mercedes, Fabian Matus - Zrobiła w życiu właściwie wszystko, o czym marzyła, nie miała żadnych barier ani ograniczeń, które by ją hamowały przed działaniem". Na oficjalnej stronie artystki czytam z kolei: "Jej niepodważalny wielki talent, jej szczerość, żarliwość oraz cenione przez nią wartości będą z pewnością wskazówkami dla przyszłych pokoleń". Właśnie to, że jej magiczny głos śpiewał poetyckie i pełne głębokiej treści utwory, sprawia, że o Mercedes nie da się zapomnieć.


Sławomir Zygmunt

Przeczytaj także: Aleksander Galicz: rosyjski Homer, Jacek Kaczmarski: lekcja historii, Jacek Kaczmarski: obywatel świata.

 

Mercedes Sosa
Haydée Mercedes Sosa (urodzona 9 lipca 1935 w San Miguel de Tucumán – zmarła 4 października 2009 w Buenos Aires) – argentyńska pieśniarka lepiej znana jako Mercedes Sosa. Niezmiernie popularna w całej Ameryce Łacińskiej, przez swoich wielbicieli zwana La Negra (Czarna). W Polsce znana była zwłaszcza z doskonałego wykonania "Mszy Kreolskiej" ("Missa Criolla"), którą nagrała wraz z orkiestrą Navidad Nuestra dziesięć lat temu. Nagraniem pokierował sam kompozytor utworu, Ariel Ramirez. Za swoją działalność i pieśni Mercedes Sosa została uhonorowana wieloma prestiżowymi nagrodami oraz medalami i orderami, m.in. medalem Orderu Commander of the Arts, Orderem Zasługi Republiki Federalnej Niemiec, Medalem Zasłużony Kultury Ekwadoru, nagrodą UNIFEM, nadawaną przez Organizację Narodów Zjednoczonych, za jej walkę w obronie praw kobiet.