logo

Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis dla Sławomira Zygmunta
Sztuka teatralna Sławomira Zygmunta - premiera 2 sierpnia 2024
Nowa powieść Sławomira Zygmunta
Paryż dla tych, co odeszli
Sławomir Zygmunt - nowa płyta Wódeczko, wódeczko
Teledysk Koledzy płyną na ostatni rejs promujący płytę Wódeczko, wódeczko
Sławomir Zygmunt - Wódeczko, wódeczko
Bajka Przygody żółtego bałwanka z muzyką Sławomira Zygmunta
Nowa powieść Sławomira Zygmunta
Sławomir Zygmunt - Na balkonie
Na koncert Sławomira Zygmunta - Jubileusz 40-lecia pracy artystycznej zaprasza Sławek Wierzcholski
NEW ALBUM OF SŁAWOMIR ZYGMUNT PODARUJ JEJ WRZOS / NOWA PŁYTA SŁAWKA ZYGMUNTA PODARUJ JEJ WRZOS
Nowa płyta Sławka Zygmunta: Dokąd idziesz? Do słońca! / Sławomir Zygmunt śpiewa piosenki Edwarda Stachury
Sławomir Zygmunt - Biała lokomotywa
Teledysk "Biała lokomotywa" promujący płytę "Dokąd idziesz? Do słońca", zrealizowany przez Krzysztofa Wiśniewskiego, stachuriada.pl

slawek1

Piosenkarz

ksiazki

Multimedia

media

koncerty

dziennikarz

ciało umysł dusza

Kalendarz wydarzeń

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
John Williams
JOHN WILLIAMS - FILMWORKS
Znakomita płyta, prawdziwy rarytas dla wielbicieli twórczości Johna Williamsa, a także dla tych, którzy mają ochotę posłuchać w domu znanych tematów filmowych. A jest czego, na płycie znajduje się bowiem 21 utworów z 16 filmów.
John Williams za swoją muzykę zdobył 5 Oscarów:  „Skrzypek na dachu” (1971), "Szczęki" (1975), "Gwiezdne wojny" (1977), "E.T" (1982), „Lista Schindlera” (1993). Jest „etatowym” kompozytorem Stevena Spielberga. Współpracuje z nim od filmu „Sugarland Express” (1974). Williams jest, być może, najlepszym amerykańskim kompozytorem muzyki filmowej w historii kina. Stworzył (i tworzy) muzykę do najbardziej spektakularnych widowisk filmowych lat 70., 80. i 90. Jego kompozycje na wielką orkiestrę, z marszami, fanfarami, kotłami same w sobie są już ogromnym wydarzeniem i idealnie przystają do amerykańskiego widowiskowego kina. Jednocześnie są bardzo melodyjne i szybko „wpadają w ucho”. Williams jest autorem prawdziwego arcydzieła: muzyki do „Gwiezdnych wojen”, o której pisałem już przy okazji wznowienia filmu w kinach w 1997 roku.
Na płycie „Filmworks”, obok znanych tematów („Szczęki”, „E.T.”, „Poszukiwacze zaginionej arki”) znalazły się utwory z filmów troszkę już zapomnianych. Natomiast muzyka wciąż brzmi w nich fantastycznie. Na przykład marsz z filmu „Bitwa o Midway”, gdzie po mistrzowsku zaaranżowane zostały instrumenty dęte. Melodia powtarzana jest kilkakrotnie, za każdym razem dołączają nowe instrumenty, tak że pod koniec gra cała orkiestra. Kapitalnie poprowadzone są linie trąbek grające w kontrapunkcie. W „Main Title & Storm Sequence” z horroru „Dracula” (1979, reż. John Badham) muzyka oparta na instrumentach smyczkowych brzmi przejmująco, złowieszczo. Bardzo pięknym utworem jest temat z filmu „Akcja na Eigerze”, gdzie fortepian prowadzi melodię, którą później przechwytują smyczki.
Z „Imperium słońca” słyszymy monumentalną kompozycję „Cadillac Of The Skies” na chór i orkiestrę. Znakomite są dwa utwory z filmu „Poza horyzontem”, w których Williams sięgnął do folkloru irlandzkiego. W pierwszym, „County Galway 1892”, świetnie brzmią flety. Z kolei drugi, „End Credits Featuring The Chieftains”, to kompozycja stylizowana na stary irlandzki taniec.
Tak samo doskonale słucha się tematu z filmu „Trzęsienie ziemi”. Rozpoczyna się od efektów specjalnych z trzęsienia ziemi. Potem melodia prowadzona jest przez trąbkę.
Bardzo pięknie brzmią kompozycje z filmu „Na zawsze”. Pierwsza, „Dorinda Solo Flight” - spokojna, powolna, prowadzona przez waltornię i smyczki. Słuchając jej można sobie wyobrazić bezkres nieba podczas lotu samolotem. Druga, „Follow Me”, jest pogodna, żartobliwa. Smyczki prowadzą wymiennie melodię z dęciakami.
Z „Listy Schindlera” znalazł się utwór „Theme From Schindler’s List”, na skrzypce solo (gra Izaak Perlman) i orkiestrę. Jest to przepiękna kompozycja, w której skrzypce tak przejmująco grają (łkają), że słucha się jej ze ściśniętym ze wzruszenia gardłem. Znakomity jest przebojowy temat z filmu „Superman”; składa się z kilku wspaniale zorkiestrowanych części, które same w sobie są już doskonałymi utworami. Zaczynają fanfary, potem dęciaki prowadzą temat główny, w refrenie wchodzą smyczki. Z „Parku jurajskiego” słyszymy dwa utwory: w „My Friend The Brachiosaurus” melodia prowadzona jest przez sekcję smyczkową, w „End Credits - przez trąbkę. Zaś z filmu „Zaginiony świat” dynamiczny temat główny („Main Theme, The Lost World”) z kotłami w tle.
Sławomir Zygmunt