BROOKLYN BOOGIE/BLUE IN THE FACE - komedia obyczajowa, USA 1997, reż. Wayne Wang, Paul Auster
Cała płyta opowiada o Brooklynie, dzielnicy Nowego Jorku, która jest prawdziwym tyglem narodowościowym i kulturowym. Przewodnikiem w tej podróży jest niejaki Danny Hoch, którego gawędy poprzedzają niektóre piosenki. Hoch występuje w kilku rolach. Jako: Carriben Tiger, Andy, Flex oraz jako Shaddjeh. Naśladuje głosy i sposób mówienia charakterystyczny dla danej grupy narodowościowej (Murzyni, Latynosi, Hindusi). Tak jak akcent i głosy Hocha są różne, tak samo zróżnicowana Jest muzyka na płycie. Zespół La Casa wykonuje latinjazzowy utwór „Mio Barrio", Paula Cole na tle monotonnie wybijającej rytm perkusji śpiewa przepiękną piosenkę „Suwannee Joe". Grupa Spearhead and Zap Mamma wykonuje soulowy „To My Ba-Bay", zaś zespół Da Bush Babes rapuje.
Właściwie bohaterem płyty „Brooklyn Boogie" jest David Byrne, który nie tylko śpiewa swoje dwie wspaniałe kompozycje, ale wspólnie z Yale Evelerem jest także producentem tego albumu. Byrne to bardzo interesująca postać. Jest autorem tekstów, kompozytorem, aktorem, scenarzystą i reżyserem. Był założycielem Talking Heads — jednego z najbardziej oryginalnych zespołów rockowych lat 70. i 80. Byrne komponuje także muzykę do filmów (m.in. „Dzika namiętność", „Ostatni cesarz" - wspólnie z Ryuichim Sakomoto i Congiem Su: cała trójka otrzymała Oscara). Pierwszy utwór, „God's Child", David Byrne śpiewa (po angielsku) w duecie ze Stellą (śpiewa po hiszpańsku). Jest to znakomicie zaaranżowana (na gitary i bęben) i brawurowo wykonana piękna latynoska ballada. Drugą kompozycją Byrne'a, zresztą najdłuższą na płycie (ponad 9 minut) jest „Happy Suicide". Utwór zawiera ekscytującą muzykę harmonijnie łączącą elementy rocka, muzyki hinduskiej (z wykorzystaniem sitaru i tablii) i country (banjo).
Jednym z najciekawszych utworów jest „Tango Apasionada" w wykonaniu Astora Piazzolli. Piazzola (1921-1992) był jednym z najoryginalniejszych współczesnych kompozytorów i muzyków argentyńskich. Komponował tanga i milongii, które następnie wykonywał na bandoneonie (jest to rodzaj harmonii ręcznej, od której różni się większą liczbą guzików - ponad 88 - i czworokątnym kształtem). Astor Piazzolla zrewolucjonizował tango tworząc zupełnie nową odmianę tanga psychodelicznego - tango nuevo. Instrumentalne „Tango Apasionada" to powolne, majestatyczne tango z załamującą się smutną, niemalże płaczliwą linią melodyczną.
Płytę „Brooklyn Boogie" kończy „Egg Cream", rockowy utwór zbudowany na gitarowym riffie w stylu Rolling Stonesów w wykonaniu Lou Reeda.
Sławomir Zygmunt, KINO 1997, Nr 2